Rezumat Proiect
Introducere
Universitatea Politehnica Timișoara modernizează și echipează spațiile educaționale în cadrul a 6 facultăți – Facultatea de Automatică și Calculatoarea, Facultatea de Construcții, Facultatea de Management în Producție și Transporturi, Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale, Facultatea de Mecanică, și Facultatea de Inginerie Electrică și Energetică – pentru a îmbunătății accesul la educație tehnică de calitate în zona de Vest.

Descrierea Proiectului
- Informații generale:
- Program: Programul regional Vest 2021-2027
- Prioritate: P6.O regiune educată și atractivă
- Obiectiv specific: RSO4.2 - FEDR - RSO4.2_Îmbunătățirea accesului egal la servicii de calitate și incluzive în educație, formare și învățarea pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea infrastructurii accesibile, inclusiv prin promovarea rezilienței pentru educația și formarea la distanță și online
- Apel de proiecte: PRV/47/PRV_P6/OP4/RSO4.2/PRV_A32
- Operațiune: IR6.1.D Investiții în unitățile de învățământ preșcolar, primar, gimnazial, gimnazial, profesional și superior –Universități
- Titlu proiect: SmartEduStructureUPT – Modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale pentru îmbunătățirea accesului la educație în cadrul UPT, Facultățile AC, Constructii, Mecanică, ETcTi, IEE, FSC și MPT; cod SMIS: 330677
- Contract de Finanțare: 217/14.02.2025
- Obiectivul principal:
- Proiectul SmartEduStructureUPT- UPT are ca obiectiv general facilitarea accesului la educație și crearea unui ecosistem de înaltă calitate și performanță, propice învățării centrate pe student în special pentru învățământul la distanță sau online în cadrul Universității Politehnica Timișoara, Facultatea de Management în Producție și Transporturi, Facultatea de Construcții, Facultatea de Automatică și Calculatoare, Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale, Facultatea de Mecanică, și Facultatea de Inginerie Electrică și Energetică, cu scopul de a creștere capacitatea de reziliență a sistemului educațional din învățământul superior în Regiunea Vest.
Atingerea obiectivului general se realizează prin implementarea unui pachet integrat de măsuri hard și soft cu accent pe (1) Dotarea cu active corporale (echipamente) a spațiilor universitare: laboratoare, săli de curs și seminar, amfiteatre, aule; (2) Dotarea cu active necorporale: programe informatice, licențe, software, dezvoltarea de platforme e-learning, biblioteci digitale, digitalizarea cursurilor; (3) Creșterea calității și accesului la educație, adaptarea curriculei existente și crearea de noi cursuri de master și cursuri de formare continuă, în colaborare cu parteneri din sectorul public și privat, pentru a sprijini tranziția eficientă a studenților, inclusiv cei vulnerabili și cu CES, si a studenților netradiționali către piața muncii. Prin obiectivul general pe care și-l propune și prin rezultatele preconizate, proiectul este relevant, oportun și totodată necesar învățământului terțiar universitar românesc în general și a celui tehnic în mod special, modernizarea infrastructurii educaționale și dotarea cu echipamente necesare desfășurării în condiții optime a actului educațional în învățământul terțiar universitar asigurând condițiile necesare pentru a genera o pregătire profesionala de calitate, adaptată și relevantă pentru nevoile reale ale pieței muncii, in special sectoarelor economice de specializare inteligentă competitive.
Prin atingerea obiectivului general, proiectul SmartEduStructureUPT se încadrează în specificul PRIORITĂȚII 6 – Regiune educată și atractivă, OBIECTIVUL SPECIFIC 4.2 - Îmbunătățirea accesului egal la servicii de calitate și incluzive în educație, formare și învățarea pe tot parcursul vieții prin dezvoltarea infrastructurii accesibile, inclusiv prin promovarea rezilienței pentru educația și formarea la distanță și online, INTERVENȚIA REGIONALĂ 6.1.D – Universități. Proiectul se aliniază cu principiile Pilonului European al Drepturilor Sociale și Fondului Social European Plus (FSE+), reafirmând angajamentul UPT față de promovarea egalității de șanse și accesului la educație pentru toți, indiferent de nevoile specifice sau categoriile sociale.
Prin atingerea Obiectivului General al proiectului se vor atinge următorii indicatori: PSR04_Numărul de utilizatori ai structurilor educaționale de masă, noi sau modernizate, care aparțin grupurilor vulnerabile/ marginalizate (utilizatori/an) – 397; RCR71_Număr anual de utilizatori ai structurilor educaționale noi sau modernizate (utilizatori/an) – 5.469; RCO67_Capacitatea sălilor de clasă din structurile educaționale noi sau modernizate (persoane) – 2.132.
- Obiective Specifice:
- OS 1 – Creșterea atractivității Universității Politehnica Timișoara printr-un program complex de dotare a infrastructurii educaționale universitare cu echipamente de cercetare de ultima generație la următoarele facultăți din cadrul UPT: Facultatea de Management în Producție și Transporturi, Facultatea de Construcții, Facultatea de Automatică și Calculatoare, Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale, Facultatea de Mecanică, Facultatea de Inginerie Electrică si Energetica, pentru a asigura un mediu de învățare modern și adaptat la cerințele actuale ale mediului economic. Obiectivul Specific OS1 va fi atins prin Rezultatul R1.
- OS 2 – Creșterea calității și accesului la educație prin implementarea măsurilor de tip FSE+, pentru a răspunde nevoilor dinamice ale pieței muncii și a facilita tranziția eficientă a studenților către aceasta, prin: (1) actualizarea și adaptarea cursurilor existente în concordanță cu cerințele economice actuale, (2) dezvoltarea unui program de master transdisciplinar – „Eficiență energetică și sustenabilitate”, și (3) crearea unui curs de formare continuă – „Industry 4.0” Obiectivul OS2 va fi atins prin Rezultatul R2.
- OS3. – Creșterea accesibilității educației terțiare pentru studenții din grupuri vulnerabile, marginalizate și cu cerințe educaționale speciale prin îmbunătățirea infrastructurii universitare, adaptarea programelor la cerințele pieței muncii, implementarea de soluții tehnologice și metodologice incluzive și dezvoltarea unor inițiative de sprijin pentru facilitarea parcursului educațional și integrarea absolvenților în mediul profesional. Obiectivul OS3 va fi atins prin rezultatul R3.
- Activitățile și rezultatele principale:
- Achiziția de echipamente și dotări moderne pentru cele 6 facultăți participante în proiect – vor fi modernizate 78 de săli (laboratoare, săli de curs și seminarii) din cadrul Facultății de Automatică și Calculatoare, Facultății de Construcții, Facultății de Mecanică, Facultății de Management în Producție și Transporturi, Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale și Facultății de Inginerie Electrică și Energetică, prin dotarea acestora cu echipamente didactice și mobilier adecvat, în vederea creării unui mediu educațional performant și adaptat cerințelor actuale;
- Achiziția de active necorporale – vor fi achiziționate programe informatice, licențe și software educațional, care contribuie la digitalizarea, accesibilizarea și creșterea eficienței procesului de învățământ superior;
- Creșterea calității și accesului la educație, și alinierea procesului educațional cu cerințele pieței muncii – se va realiza prin elaborarea unei analize privind nevoile actuale ale pieței muncii, cu scopul de a corela specializările universitare cu cerințele reale ale angajatorilor.
- Adaptarea curriculei universitare prin: (i) crearea unui master inovativ transdiciplinar – "Eficiență energetică și sustenabilitate”: are ca scop formarea specialiștilor capabili să proiecteze, să implementeze și să gestioneze soluții energetice eficiente și sustenabile, contribuind la reducerea impactului asupra mediului și promovarea unui viitor durabil, (ii) a unui curs de formare continuă – „Industry 4.0”: dezvoltat de Facultatea de Management, cu scopul de a oferi participanților o înțelegere aprofundată a conceptelor și tehnologiilor cheie ale Industriei 4.0, de a explora impactul acesteia asupra manufacturii și altor industrii, și de a dezvolta abilități practice pentru implementarea soluțiilor de transformare digitală; si (iii) adaptarea curriculei prin îmbunătățirea conținutului cursurilor existente – revizuirea a 71 de cursuri pentru actualizarea conținutului și adaptarea la realitățile practice ale pieței muncii.
- Durata de implementare:
- Contractul de finanțare dintre Universitatea Politehnica Timișoara și Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest) a fost semnat în 14.02.2025. Proiectul are o durată de implementare de 24 de luni, data de finalizare a acestuia fiind 14.02.2027.
- Grupul țintă vizat de proiect / beneficiarii finali
- Principalii beneficiar ai proiectului sunt studenții înmatriculați și viitori studenți la cele 6 facultăți vizate de proiect. Se estimează ca la finalul implementării proiectului, numărul anual de utilizatori ai structurii educaționale modernizate va fi de 5.469 de studenți, din care 397 de studenți utilizatori anuali care aparțin grupurilor vulnerabile/ marginalizate.
- Impactul asupra comunității:
- Modernizarea și dotarea spațiilor educaționale vizate de proiect, împreună cu actualizarea curriculei în concordanță cu cerințele pieței, reprezintă un catalizator pentru creșterea angajabilității absolvenților. Totodată, aceste măsuri cresc atractivitatea economică a regiunii pentru companiile de profil, contribuind astfel la o dezvoltare durabilă și competitivă a regiunii.
- Valoarea proiectului
- Proiectul are un buget total de 14.930.824,45 RON; 14.632.207,96 RON, reprezentând 98% din bugetul total reprezintă contribuția Uniunii Europene, restul de 2% adică 298.616,49 RON fiind asigurați de Universitatea Politehnica Timișoara din fonduri proprii.