Universitatea Politehnica Timișoara (UPT), prin Departamentul de ID/IFR și Educație digitală (DeL) și Centrul Multimedia, în colaborare cu Alianța de Universități Europene E³UDRES², beneficiind de sprijinul IEEE Education Romania și al proiectelor Accelerate Future HEI și Erasmus+ LECTURE a găzduit cea de-a X-a ediție a workshop-ului internațional Competențe Digitale 2025: Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență, care a reunit 65 de participanți fizic, alături de peste 750 de participanți online și 18 speakeri de talie internațională.
Evenimentul s-a desfășurat în format hibrid, atât în Centrul de Conferințe UPT, cât și online, prin Zoom, fiind transmis totodată live, pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/CIDUPT . Tema centrală a acestei ediții s-a axat pe „Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență”, subliniind necesitatea de a echipa educatorii, studenții și cetățenii cu abilitățile necesare pentru a naviga și a prospera într-un mediu digital în continuă schimbare.
Organizat în colaborare cu Alianța de Universități Europene E³UDRES², beneficiind de sprijinul IEEE Education Romania și al proiectelor Accelerate Future HEI și Erasmus+ LECTURE, workshop-ul s-a adresat unui public divers, incluzând actori din domeniul educației și cercetării, precum și cetățenilor interesați din rândul comunității.
Evenimentul a reunit 18 speakeri de talie internațională din România, Ucraina, Germania, Spania și Italia. Discuțiile s-au concentrat pe Cadrul de Competențe Digitale 3.0 (DigComp 3.0) al Uniunii Europene și pe importanța rezilienței digitale în educație, cercetare și comunitate.
O componentă importantă a acestei ediții a reprezentat-o participarea profesorilor universitari din Ucraina, în cadrul unei vizite de studiu la Timișoara, găzduită de DeL - UPT.
Prezentările au fost susținute în engleză și ucraineană - acestea din urmă fiind interpretate live în limba română pentru audiență. Sesiunile au fost intens interactive, participanții adresând zeci de întrebări atât fizic, în sală, cât și online, interacțiunea în timp real fiind facilitată eficient prin intermediul aplicației Menti, care a permis colectarea rapidă și anonimă a feedback-ului și întrebărilor, integrând astfel audiența online și pe cea fizică într-un dialog unitar.
De la blockchain și robotică la inteligența artificială
Cuvântul de bun-venit a fost adresat în deschiderea workshop-ului de către prof.em.dr.ing. Radu Vasiu împreună cu dr.ing. Diana Andone, directorul DeL, sesiunea de prezentări debutând cu o prezentare a echipei Universității Tor Vergata din Roma, formată din Antonella Poce, Luca Contardi, Carlo de Medio și Gabriel Monetti, care au vorbit despre integrarea inteligenței artificiale și roboticii pentru experiențe educaționale în domeniul patrimoniului, prezentând perspective din proiectul ARTISTIC.
Ana Stamatescu de la European Digital Education HUB (EDEH) a oferit exemple de utilizare și aplicare a instrumentelor bazate pe inteligența artificială în medii de învățare de la programe pentru preșcolari și până la adolescenți.
Prof.dr. Carmen Holotescu, rector al Universității „Ioan Slavici” din Timișoara, a explorat rolul tehnologiilor descentralizate în educație, într-o prezentare care s-a axat pe modul în care tehnologia blockchain poate asigura autenticitatea, securitatea și portabilitatea diplomelor și certificatelor, consolidând încrederea în acreditările obținute în mediul digital.
Contribuind online, prin Zoom, Ilona Buchem de la Berlin University of Applied Sciences, Germania, a oferit o perspectivă asupra rolului roboților în domeniul educației. Sesiunea online a explorat aplicațiile practice și etice ale roboților ca instrumente didactice, evidențiind potențialul lor de a personaliza și îmbunătăți experiențele educaționale.
Trei echipe de profesori din Ucraina au prezentat audienței experiența lor de digitalizare din ultimii ani, printre care profesorii universitari și decanul Nataliia Ponomarova, Nadiia Olefirenko și Ganna Krapivnik - H.S.Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Ucraina, au împărtășit experiența lor vitală în contextul transformării digitale și al rezilienței, evidențiind strategiile adoptate pentru a susține formarea cadrelor didactice în mediul digital, asigurând continuitatea și calitatea procesului educațional în fața provocărilor actuale. Profesorii universitari și decanul Svitlana Kizim, Oksana Voloshina și Svitlana Liulchak (VSPU) au demonstrat cum se pot crea materiale didactice interactive cu ajutorul inteligenței artificiale (NotebookLM și Gems în Google Classroom). O altă reprezentantă din Ucraina, Iryna Shkola (Berdyansk State Pedagogical University), a explorat rolul AI în învățarea limbilor străine.
Judith Cosgrove de la European Commission’s Joint Research Centre (JRC), Spania, a detaliat elementele privind cadrul de referință al UE, în cadrul unei prezentări care a detaliat structura și relevanța cadrului DigComp 3.0 ca standard de referință la nivel european pentru definirea și dezvoltarea competențelor digitale.
Dr. Diana Andone (UPT) a oferit detalii despre accelerarea transformării instituționale prin proiecte europene, prezentând impactul proiectului Accelerate Future HEI, de la obiective la realizări, evidențiind modul în care acesta sprijină UPT în transformarea sa către o instituție mai antreprenorială și inovatoare.
Prof.em.dr.ing. Radu Vasiu împreună cu dr.Diana Andone au detaliat eforturile Alianței E³UDRES² de a crea un multi-campus european, concentrându-se pe metodele inovatoare de predare, cursurile online și oportunitățile de cercetare colaborativă.
Nu în ultimul rând, conf.dr. Gabriela Grosseck de la Universitatea de Vest din Timișoara a analizat modul în care instrumentele de inteligență artificială influențează procesele de evaluare și a propus soluții și metodologii inovatoare pentru a asigura integritatea și relevanța evaluării în mediul academic digital.
Participanții online au primit Certificate digitale deschise online Workshop Internațional Competențe Digitale: Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență - DigiSkills 2025. În plus, participanții prezenți fizic în sală au primit Certificate de participare.
Detalii despre eveniment și prezentări:
Universitatea Politehnica Timișoara (www.upt.ro), cea mai veche instituție de învățământ superior din vestul țării, a fost înființată prin Decretul Regal semnat de Regele Ferdinand la 11 noiembrie 1920. Universitate de cercetare avansată şi educaţie, UPT este astăzi una dintre şcolile româneşti cu tradiţie, recunoscută în plan naţional şi internaţional, atât prin activitatea generaţiilor de cadre didactice şi cea a unor academicieni prestigioşi, cât și prin cei peste 140.000 de absolvenți care au dus renumele acesteia peste tot în lume. Având și o bază materială de invidiat, cele 10 facultăţi ale universităţii asigură programe de studii pentru aproximativ 13.500 studenţi.
Dimensiunea internațională a Universității Politehnica Timișoara este evidențiată și prin faptul că este parte a consorțiului european de universități E³UDRES² “ Engaged and Entrepreneurial European University as Driver for European Smart and Sustainable Regions, inițiativă sprijinită de Comisia Europeană prin programul Erasmus+. E³UDRES² reunește universități europene de top pentru a colabora în dezvoltarea regiunilor inteligente și sustenabile prin educație inovatoare, cercetare aplicată și cooperare transdisciplinară. Mai multe informații sunt disponibile pe site-ul oficial: https://www.eudres.eu/.